Beroepsspanningen rond levensbeschouwelijke diversiteit

Hoe om te gaan met beroepsspanningen die voortkomen uit godsdienstige, levensbeschouwelijke of etnische verschillen van inzicht binnen de school.

Het project

Status van het project: afgerond

Waar ondervinden studenten spanningen in hun levensbeschouwing wat van hen actorschap en stellingname vraagt (teacher agency) om op grond van hun omarmde waarden adequaat te handelen? 

Onderzocht wordt of er manieren te vinden zijn waarin het persoonlijk meesterschap van leerkrachten versterkt kan worden als het gaat om de omgang met beroepsspanningen die voortkomen uit godsdienstige, levensbeschouwelijke of etnische verschillen van inzicht binnen de schoolgemeenschap. Dat vraagt onder andere om begrip van wat levensbeschouwing, religie en etniciteit inhouden en welke achtergronden de verschillende overtuigingen hebben. Het vraagt tevens om de ontwikkeling van het vermogen om ruimte te geven aan anderen zonder daarmee direct eigen opvattingen, principes of etniciteit op te geven of te relativeren.

Doel:

Doel is om studenten te leren om vanuit hun persoonlijke identiteit door middel van vlogs te leren om te gaan met allerlei vormen van diversiteit en beroepsspanningen die daaruit kunnen voortkomen. De onderwerpen van deze vlogs komen voor uit het onderzoek onder studenten en hun directe begeleiders. De vlogs zijn voorzien van handige kijkwijzers met informatie en discussiemogelijkheden.

Opbrengsten

Een onderzoek, zeven vlogs en een kijkwijzer.

Terug naar overzicht