Meester Bart aan de slag met StoryMaps

Door: Daphne Rijborz, mei 2022

Een StoryMap gebruiken in de klas betekent een digitaal verhaal vertellen met foto's, filmpjes en digitale kaarten. In de StoryMap staan opdrachten die leerlingen in tweetallen gaan maken. Ze kunnen dus in principe, na een korte introductie, zelfstandig aan de slag. Het werken in tweetallen stimuleert de onderzoekende houding van de leerlingen omdat ze met elkaar in gesprek gaan. In deze casus is gekozen om de StoryMap te laten gaan over de eigen omgeving en dan met name over rijksmonumenten in de eigen omgeving.  

Het werken met een StoryMap was voor meester Bart een groot succes. De leerlingen reageerden heel enthousiast als ze weer een foto uit de omgeving herkenden. Vooral het herkennen van het monument en dan een oude foto van het monument zien vonden ze geweldig. Het doel van de StoryMap was dat leerlingen weten wat een rijksmonument is en dat zij minstens drie rijksmonumenten kunnen benoemen uit hun eigen omgeving. Dit doel is zeker behaald, ondanks dat leerlingen wat problemen hadden bij het inloggen in het programma. De les is in tweeën gesplitst: een gedeelte heeft meester Bart klassikaal besproken en een dag later zijn de leerlingen zelf aan de slag gegaan met de opdrachten. Vooral bij lagere groepen blijkt dat het eerst klassikaal bespreken van de StoryMap een goede aanvulling is.   

De leerlingen waren zo nieuwsgierig geworden dat ze in de pauze na de eerste les met de StoryMap ook de rijksmonumenten heel graag wilden bezoeken. De kerk naast de school is toen samen met meester Bart bezocht en ja hoor, dat is inderdaad een rijksmonument want dat herken je aan het plaatje met de witte en blauwe kleuren.  

   

Een rijksmonument naast de school op de kaart in de StoryMap en buiten kijken

 

Zelf heeft Bart ook geleerd van het maken van de StoryMap en dan niet alleen hoe je een StoryMap maakt maar hij heeft ook meer geleerd over de omgeving van de school. Het oude deel van het dorp heeft rijksmonumenten maar het nieuwe deel achter het spoor heeft geen rijksmonumenten. Wat hem verder opviel is dat de leerlingen nog niet veel ervaring hadden met kaarten maar dat ze snel verbanden kunnen leggen tussen de oude en nieuwe kaart. De swipekaart (optie in StoryMap, zie afbeelding) heeft daar zeker aan bijgedragen.     

Swipekaart (in de StoryMap kan je de pijltjes naar links en rechts schuiven) 

 

De voordelen van de StoryMap zijn volgens meester Bart dat de leerlingen zelfstandig aan het werk kunnen, dat veel informatie in de StoryMap gezet kan worden, ook filmpjes en linkjes naar websites zonder dat de leerlingen verdwalen op het wereldwijde web. Ook het verschil tussen vroeger en nu kan mooi zichtbaar gemaakt worden in zowel beeld als kaarten. Nadeel van de StoryMap is dat de resultaten van de leerlingen alleen zichtbaar zijn in een ander programma en dat het veel werk was om de StoryMap te maken. In de toekomst zou Bart de StoryMap zeker nogmaals gebruiken omdat de leerlingen erg enthousiast waren en er veel informatie in verwerkt kan worden die leerlingen zelf kunnen ontdekken.